mandag 15. september 2014

«Man lærer ikke en dritt på kurs – men av det en gjør etterpå»

Dette var workshopleder og foredragsholder – og styremedlem - Nils Olav Mevatne sin halvhøye sluttkommentar etter IFF sin skrive-workshop på Lillehammer fredag. Stedet var Maihaugen da nesten 30 av IFF-medlemmene tok fatt på den siste lunsjen før hjemreise etter et meget vellykket høstmøte.

Til og med kassereren var begeistret. Noen urolige netter i forkant av møtet hadde han nok hatt. Det er ikke hvert år IFF spanderer både hotell og fast føde til alle som melder seg på møte innen fristen.

Foto: Ragnar H. Albertsen
Sosiologen Nils er fotograf i Bergen og har skrevet før. Han jobber mye inn mot museer og institusjoner, men trivs godt i pressen også. Han har vært akkurat så inspirerende lett å spørre om bidra, enten det har vært å representere styret under «Fotografiets dag» i Horten, eller holde en skriveworkshop på Lillehammer.

Foto: Ragnar H. Albertsen

Om det gode vertskap, Camilla og Audbjørn på Maihaugen, om både ditta og hint, begrenser vi oss denne gang til den fotofaglige høydaren: Den suverene omvisning og guiding i Lillehammer kunstmuseum. Her ble vi vis rundt i jubileumsutstillingen «Fra Watkins til Wilse - Fra Wilse til Welling».

Fenomenal utstilling, fysisk stor, og med bredde som fortalte mye «om fotografiets rolle som brobygger mellom amerikansk og norsk kultur», som det står skrevet om utstillingen.

Teknisk sett var utstillingskopiene forbilledlig fagarbeid UTEN generasjoners skitt og skader fra gamle originalkopier og negativer. Alt for mange i kunstsfæren har misforstått sentrale deler av fotofaget og vil ha bilder i passepartout og ramme med de skader som er påført gjennom åra. En missforstått autentisitet. Her var det respekt for fotografen. Både det estetiske og det etiske i fotograffaget var godt ivaretatt.

Foto: Ragnar H. Albertsen
Utstillingskopiene var laget i fotografens ånd, for å si det litt høytidelig, -  bare tilført vår tids materialtekniske mulighet til et mer kontrastfylt uttrykk. Dette var og er en fotoutstilling av høy kvalitet. Drammen museum skal ha all ære for hovedproduksjon av utstillingskopiene.
Ære kan dem også ha de som har realisert dette, og Øyvind Storm Bjerke som har kurert utstillingen og forfattet  boka «Crossroad». Boka gir utstillingen og investeringen et evig liv.

Lillehammer kunstmuseum sin glimrende Christen Brochmann sin presentasjon og effektive guiding krevde konsentrasjon. Dette kunne han. Samtidig var han tydelig nysgjerrig på mer foto- og fototeknisk kunnskap, og benyttet anledningen han hadde til å spørre 30 fagfotografer som akkurat da var hans tilhørere.

Foto: Ragnar H. Albertsen




Vi refererer ikke mer fra årets høstmøte, men synder stort om vi ikke også her takker Ann Christine Eek for hennes foredrag. 20-års forskning på Lillehamringen, fotograf Carl Lumholtz, har satt spor og passet som hånd i hanske på høstmøtet. Den seneste artikkelen hennes ble publisert i en stor og vakker bok med ca 230 av Lumholtz' fotografier fra Mexico i perioden 1890-1910. Fem forfattere står bak. Hennes foredrag var en fin innledning på workshopen om å skrive om fotografier og fotografer, i det hele tatt bevisstgjøre IFFerne om at det å være fotograf i dag ofte innebærer mer enn å fotografere.

RAL



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar